Rozvíjanie schopností detí do troch rokov (dieťa vo veku 16-36 mesiacov)
Podnecovanie učenia
Dieťa sa začína zaoberať otázkami príčiny a následku a uvedomuje si ich funkciu. Je schopné načúvať čítanej rozprávke a trénuje si tým pozornosť. Často kladie otázku ,,Prečo?“
Dieťa môže:
- Dokáže postaviť vežu z troch kociek, neskôr od dvoch rokov z piatich kociek
- Od dvoch rokov chce niečo konkrétne nakresliť
Dospelý môže dieťa podporiť takto:
- Spolu s dieťaťom stavia veže z kociek, pričom povzbudzuje dieťa, aby využívalo viac a viac kociek
- Podporuje fantáziu dieťaťa predkladaním papiera a farbičiek a motivuje dieťa k ďalším výkonom
Jazyk a komunikácia
Rozumie základnému významu príbehov, spoločenských hier, piesní, rýmovačiek. Aktívne sa zapája do komunikácia, jeho prehovor nadväzuje na predošlý prehovor.
Dieťa môže:
- Rozumie používaným frázam napr. ide k umývadlu a dospelý povie ,,Je čas umyť si ruky“
- Začína rozumieť usporiadaniu príbehu a následnosti udalostí. Povie vymyslený alebo zažitý príbeh
Dospelý môže dieťa podporiť takto:
- Pri komunikácii s dieťaťom pomenúva objekty, rozvíja jeho myšlienky
- Číta dieťaťu príbeh a pýta sa, ako príbeh môže pokračovať, čo sa stane v príbehu ďalej
Skúmanie a matematika
Zlepšujúca sa motorika, objavovanie nových predmetov vedie dieťa k používaniu nástrojov, ale aj k tvoreniu nových predmetov. Dieťa prejavuje záujem o široké spektrum hračiek a činností.
Dieťa môže:
- Rozširuje sa porozumenie príčin a dôsledkov
- Používa koordináciu zmyslov na objavovanie a skúmanie
Dospelý môže dieťa podporiť takto:
- Poskytuje dieťaťu hračky zamerané na tvary, skladačky, kocky, puzzle. Podporuje ho aj otázkami ,,Čo sa stane ak pustím loptičku?“, ,,Kde dám kocku, aby veža nespadla?“
- Vedie k pozorovaniu správania sa niektorých materiálov napr. dieťa robí koláčiky z piesku, a potom dospelý dieťaťu ponúkne vodu ak po nej nesiahlo samo
Expresívne schopnosti a umenie
Dieťa vyjadruje pocity a myšlienky prostredníctvom svojich pohybových, hudobných a dramatizačných aktivít.
Dieťa môže:
- Hrá sa s rôznymi rytmickými nástrojmi a niekedy aj zosúladí túto činnosť s tempom počutej hudby
- Užíva si tancovanie, behanie, skákanie, pochodovanie, chôdzu a ďalšie telesné aktivity podľa hudby, ktorú počúva alebo spieva
Dospelý môže dieťa podporiť takto:
- Spája hudbu a spev s pohybovými aktivitami, využíva hudbu a piesne, ktoré sú spojené s pohybom a mimikou
- Podporuje dramatizačné herné aktivity detí, poskytuje deťom hračky, ktoré podnecujú imitačné hry a hranie rolí, spája rozprávanie príbehov s ich dramatizáciou
Telesný vývin a zdravie
Dieťa zvládne základné polohy a postoje ako sed, drep, kľak. Zdokonaľuje si manipulačné zručnosti, hádže rôzne predmety vybraným smerom.
Dieťa môže:
- Urobí drep alebo zohne sa
- Zoskakuje z nízkych prekážok
- Vylieza a zlieza
Dospelý môže dieťa podporiť takto:
- Poskytuje príležitosti pre dieťa na zoskakovanie z nízkych prekážok, preskakovanie čiary
- Prispôsobuje priestor na bezpečné prekonávanie prekážok
- Podporuje dieťa, aby zdvíhalo a nosilo predmety
Osobnostný, emocionálny a sociálny rozvoj
Pokračuje v rozvíjaní sociálnych schopností. Dieťa rôznymi spôsobmi rieši problémy s dospelými a komunikuje o skúsenostiach a predstavách.
Dieťa môže:
- Postupne prejavuje nezávislosť na dospelých osobách
- Začína rozumieť pojmu vlastníctva- moje, jeho, tvoje
Dospelý môže dieťa podporiť takto:
- Plánuje aktivity tak, aby bolo možné prenechať určitú časť z nej dokončiť deťom
- Nechá deti držať sa v pároch pri presúvaní do jedálne, na vychádzke atď.
(Prejavy dieťaťa, a to ako môže na ne dospelý reagovať, na seba v tejto ukážke nie vždy nadväzujú. Snahou bolo, čo najviac priblížiť v jednotlivých oblastiach to, ako môžeme rôzne prejavy u dieťaťa rozvíjať.)
Zdroj: Kým sa stanem škôlkarom, Raabe